Friday 20 March 2015

HAKIKAT KEHIDUPAN DUNIA

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

            Mengagumi kisah hidup individu non-muslim bukan bermakna kita mengiktiraf agamanya. Demi sesungguhnya, agama yang benar dan diredai disisi Allah hanyalah islam. Namun begitu, tidak salah untuk kita mengagumi dan mengambil pengajaran daripada kisah hidup mereka. Kita boleh mengimplikasikan pengajaran tersebut ke dalam kehidupan kita. Justeru, saya akan membawa satu kisah hidup seorang manusia yang bernama Arthur Ashe. 

Arthur Ashe adalah seorang Pemain Legenda Wimbledon. Dia telah mati akibat menghidapi penyakit AIDS. Penyakit ini berpunca daripada jangkitan darah ketika dia menjalani pembedahan jantung pada tahun 1983.

Selepas Arthur Ashe disahkan menghidapi penyakit AIDS, dia telah menerima berpucuk-pucuk surat daripada para peminatnya. Salah seorang daripada peminatnya telah mengutarakan satu soalan kepadanya:

"Kenapa Tuhan memilih kau untuk menghidapi penyakit yang kronik ini?"

Arthur Ashe membalas:

50 juta orang budak kecil sudah mula bermain tennis,
5 juta orang telah pandai bermain tennis,
50 ribu orang telah hadir ke litar,
5 ribu orang telah memasuki Grandslam,
50 orang telah menyertai Wimbledon,
4 orang pemain telah berjaya  mara ke peringkat separuh akhir,
2 orang pemain telah berjaya mara ke peringkat akhir dan bila aku berjaya mendakap trofi di tangan aku sendiri,
Aku tidak pernah mempersoalkan kepada Tuhan,
"Kenapa Aku?"

Jadi sekarang bila penyakit ini datang bertandang kepadaku, bagaimana mungkin aku mempersoalkan kepada Tuhan,
"Kenapa Aku?"

Kebahagiaan menjadikan engkau ceria!!
Ujian menjadikan engkau kuat!!
Kesedihan menjadikan engkau tabah!!
Kegagalan menjadikan engkau rendah hati!!
Kejayaan menjadikan engkau bersinar!!

Kadang-kadang kau rasa tidak puas hati dengan kehidupan yang kau ada sekarang. Sedangkan dalam masa yang sama, begitu ramai orang yang mendambakan kehidupan seperti kau.

Seorang anak kecil di kebun sangat teringin untuk terbang ke angkasa tatkala mendongak dan melihat kapal terbang yang sedang berawangan di langit.
Namun dalam masa yang sama, seorang pilot yang sedang mengemudi sebuah kapal terbang sangat teringin untuk pulang ke rumahnya tatkala melihat kawasan perumahan di lapangan.

Itulah hakikat kehidupan dunia!!
Nikmatilah kehidupan engkau sebaiknya..




Jika kemewahan hidup menjadi rahsia untuk mengecapi sesuatu kebahagiaan, sudah pasti orang kaya sudah bersuka-ria di jalanan.
Namun realitinya sekarang, anak-anak orang miskin yang mampu berbuat demikian.

Jika kuasa dan jawatan dapat menjamin keselamatan seseorang, sudah pasti orang-orang kenamaan akan ke hulu ke hilir tanpa sebarang kawalan.

Jika kecantikan dan populariti mampu menjanjikan satu perhubungan yang ideal, sudah pasti semua selebriti akan menikmati perkahwinan yang terbaik.

Bila hidup, biar bersahaja...
Bila berjalan, biar bersederhana...
Bila bercinta, biar setia...

*Kisah ini diterjemahkan daripada potongan teks di bawah. Terjemahan tidak terlalu terikat dengan teks asal seperti yang tertera di bawah. Teks ini dipetik daripada status facebook Ustaz Zahazan Mohamed. 

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment